kwas foliowy przed ciążą
25 marca 2022

Kwas foliowy przed ciążą

edit: od kwietnia 2024 roku nowe obowiązują nowe rekomendacje dotyczące suplementacji przed ciążą, które omawiam w webinarze „Ważne 7 kroków przed ciążą”

Suplementuj kwas foliowy w odpowiedniej dawce przez minimum 3 miesiące. Zadbaj jednocześnie o dietę bogatą w foliany.

Dieta podczas planowania ciąży powinna być bogata w warzywa (szczególnie te zielonoliściaste), oparta na pełnoziarnistych produktach zbożowych, najlepiej uwzględniająca jaja, orzechy i sery, które są dobrym źródłem folianów. Drugim, niezwykle ważnym źródłem witaminy B9 podczas planowania ciąży jest suplementacja.

Dawka kwasu foliowego przed ciążą


Standardowo zaleca się suplementowanie 0,4 mg kwasu foliowego w okresie przedkoncepcyjnym, czyli przed ciążą. Dawka kwasu foliowego zależy jednak od kilku czynników. Warto wiedzieć, że u części kobiet występowanie czynników ryzyka niedoboru kwasu foliowego wiąże się z koniecznością zwiększenia dawki do 0,8 mg, a nawet 4-5 mg na dobę. Standardowa dawka może być niewystarczająca dla kobiet które chorują, zażywają niektóre leki czy stosowały antykoncepcję hormonalną.

Możesz poznać zalecaną dawkę kwasu foliowego, korzystając z tego kalkulatora. Po wpisaniu masy ciała, zaznaczeniu chorób, z którymi się zmagasz i leków, które przyjmujesz otrzymasz wynik oraz planer suplementacji do wydruku.

Jak długo suplementować kwas foliowy


Najlepiej, jeśli suplementacja kwasu foliowego trwa minimum 3 miesiące przed poczęciem dziecka. Jeszcze do niedawna zalecano jedynie miesiąc suplementacji kwasu foliowego przed planowaną ciążą. Dziś wiadomo, że korzystniejsze jest wysycenie organizmu kwasem foliowym, co umożliwia jego 12-tygodniowa suplementacja.

Dbając o odpowiedni poziom kwasu foliowego zmniejszamy ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka aż o 70%. Cewa nerwowa to zawiązka nowo tworzącego się układu nerwowego, która rozwija się w pierwszych tygodniach ciąży, dlatego tak ważne jest odpowiednie wysycenie kwasem foliowym już przed ciążą, aby zadbać o prawidłowy rozwój dziecka w pierwszych tygodniach ciąży.

Metylowany, czyli aktywny kwas foliowy


Podczas wyboru suplementu warto zwrócić uwagę na formę witaminy B9. Badania wskazują, że aktywna forma kwasu foliowego skuteczniej podnosi jego stężenie we krwi. Niezależnie od wyników badań dotyczących polimorfizmu w genie MTHFR możesz wybrać aktywną formę tej witaminy, czyli zmetabolizowany kwas foliowy.

„Aktywny” kwas foliowy w składzie suplementu może widnieć pod nazwą: L-metylofolian, L-metylofolian wapnia, poliglutaminowe pochodne tetrahydrofolianu, tetrahydrofolian, sól wapniowa kwasu L-5-metyltetrahydrofoliowego (L-5-MTHF), 5-metylotetra-hydrofolian (5-MTHF), metylowany kwas foliowy, aktywne metabolity kwasu foliowego, metafolina.

Zanim rozpoczniesz suplementację zbadaj poziom witaminy B12


Przed rozpoczęciem suplementacji kwasu foliowego zbadaj poziom witaminy B12, szczególnie jeśli będziesz suplementować większe dawki kwasu foliowego (>0,4 mg) lub jesteś w grupie ryzyka niedoboru witaminy B12 (stosujesz dietę bezmięsną, masz zapalenie błony śluzowej żołądka czy SIBO, przyjmujesz leki IPP…). Badanie stężenia witaminy B12 w trakcie trwania suplementacji kwasu foliowego może zaburzać wyniki, przez co trudniejsze jest określenie, czy występuje jej niedobór.

Jak suplementować kwas foliowy przed ciążą – podsumowanie


Suplementuj kwas foliowy w odpowiedniej dawce i formie przez minimum 3 miesiące, jednocześnie dbając o dietę bogatą w foliany.

Zadbaj o zdrowie swojego dziecka
Zapoznaj się z kursem na temat przygotowań do ciąży lub umów konsultacje podczas której omówimy Twój stan zdrowia, otrzymasz indywidualne zalecenia, plan suplementacji przed ciążą oraz masę wskazówek jak zadbać o zdrowie dziecka.