aktywność fizyczna w ciąży
10 października 2021

Konsekwencje otyłości przed ciążą

Czynnikiem o dużym wpływie na Twoje zdrowie, płodność, przebieg ciąży i zdrowie dziecka jest odpowiednia masa Twojego ciała. Dlatego warto, abyś zadbała o jej prawidłową wartość jeszcze przed ciążą.

Otyłość przed ciążą


Otyłość mamy związana jest z większym ryzykiem wystąpienia u niej cukrzycy ciążowej oraz komplikacji podczas porodu, natomiast u dziecka z większym ryzykiem występowania otyłości, nowotworów czy chorób układu sercowo-naczyniowego. Dbając więc o prawidłową masę ciała jeszcze przed ciążą, możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia tych konsekwencji u siebie i dziecka.

Jeśli nie wiesz, czy Twoja masa ciała jest w normie skorzystaj z kalkulatora BMI i sprawdź, ile wynosi Twoje BMI. Jeśli masz nadwagę lub otyłość, kontroluj kaloryczność swojej diety i dąż do stopniowego ubytku masy ciała. Długotrwałe efekty osiągniesz chudnąć 0,5 do 1 kg tygodniowo. Pamiętaj również, że warto zachować półroczny odstęp między zakończeniem diety redukcyjnej a poczęciem dziecka, aby uniknąć negatywnego wypływu ewentualnych niedoborów żywieniowych.

Aktywność fizyczna przed ciążą


Regularny ruch umożliwi Ci przygotowanie się do wyzwania, jakim jest ciąża i poród. Dobrym sposobem na zwiększenie codziennej aktywności fizycznej jest wchodzenie po schodach zamiast korzystania z windy, jazda na rowerze zamiast samochodem czy spacer z psem.

Jednak oprócz tego warto przed planowaną ciążą zadbać o dodatkową aktywność o umiarkowanej intensywności – 5 razy w tygodniu, trwającą minimum 30 minut dziennie. Znajdź taki rodzaj ruchu, który sprawia Ci przyjemność – możesz chodzić na spacery w formie szybkiego marszu, pływać czy uczęszczać na pilates lub jogę. Te rodzaje aktywności będziesz mogła kontynuować również będąc w ciąży i po porodzie. Pamiętaj jednak, że rodzaj ćwiczeń oraz ich intensywność powinna być dopasowana do Twoich potrzeb i możliwości.

Dzięki regularnej aktywności fizycznej nie tylko zmniejszasz ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób jak cukrzyca, otyłość lub nowotwory, ale także możesz wzmocnić mięśnie kręgosłupa, które będą obciążone podczas ciąży.

Jeśli to możliwe, to skorzystaj również z wiedzy fizjoterapeutki uroginekologicznej, która pomoże Ci przygotować mięśnie dna miednicy.

Dietetyk przed ciążą

Potrzebujesz wsparcia w powrocie do prawidłowej masy ciała? Zapraszam Cię na konsultację. Pomogę Ci schudnąć bez restrykcyjnych diet i zakazywania ulubionych produktów, jednocześnie dbając o przygotowanie do zajścia w ciążę.

Zadbaj o zdrowie swojego dziecka
Zapoznaj się z kursem na temat przygotowań do ciąży lub umów konsultacje podczas której omówimy Twój stan zdrowia, otrzymasz indywidualne zalecenia, plan suplementacji przed ciążą oraz masę wskazówek jak zadbać o zdrowie dziecka.